Federale regering boycot elke vooruitgang Ijzeren Rijn

Op 27 november 2013

IJzeren Rijn nog niet op regeringsniveau besproken
De aankondiging van minister Labille op 17 juli om het MOU (Memorandum of Understanding) van de IJzeren Rijn twee dagen later op de ministerraad te verdedigen blijkt een flagrante onwaarheid. Ook een poging in oktober ging de mist in. In de commissie antwoordde de minister dat weldra – ‘binnen enkele’ weken – staatssecretaris Wathelet en hijzelf de IJzeren Rijn zullen “verdedigen” op de ministerraad. Peter Luykx viel bijna van zijn stoel: "Deze federale regering zet naast de Antwerpse Haven en de provincie Limburg ook de Vlaamse regering op een dwaalspoor. Minister Labille verschuilt zich achter gesprekken met de regio’s en probeert tot een kostenverdeling te komen voor de investeringen die de heropening van de IJzeren Rijn vereisen. Dat is volstrekt onlogisch. Het kalf ligt gebonden in Nederland. Na zeven jaar parlementaire vragen stellen over de IJzeren Rijn is het zonneklaar dat eerst met Nederland een vergelijk gevonden moet worden in het verlengde van de uitspraak van het Arbitragehof in Den Haag van 2005 over het historisch tracé. Je kan geen discussie voeren over de verdeling van de kosten intern, zolang niet geweten is welk deel van de koek door België moet betaald worden en welk deel door Nederland. Bovendien is de IJzeren Rijn een federale bekommernis. De rekening mag niet doorgespeeld worden naar Vlaanderen!"

Di Rupo I bereikt geen millimeter vooruitgang
Peter Luykx stelt vast dat de IJzeren Rijn – dat tot de bevoegdheden van twee Franstalige regeringsleden behoort – in het slop zit. "Labille spreekt de hoop uit dat de reactivering alsnog mag rekenen op subsidies in het kader van het Europees Transportplan 2014 - 2020. Dat de IJzeren Rijn opnieuw op deze shortlist staat zegt alles. Deze regering is van slechte wil, houdt elke vooruitgang tegen en blijft inzetten op de oververzadigde Montzenroute. Tot slot is het frappant dat over de heropening van de Frans-Belgische lijn Bergen – Valenciennes begin deze maand een akkoord gesloten werd. Op de onderhandelingstafel sinds 2007 moet deze lijn in 2018 een feit zijn. Het wordt stilaan duidelijk waar deze regering de prioriteiten legt."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is