Onze kernwaarden

Onze kernwaarden schrijven zich volledig in binnen de N-VA beginselverklaring. Daarbovenop lichten wij enkele waarden toe die voor ons individueel als N-VA leden belangrijk zijn.

Deze kernwaarden helpen ons bij het maken van onze keuzes, het bepalen van onze standpunten en het stellen van onze doelen. Dit is ‘het gezicht van N-VA Hamont-Achel’. Hier staan wij voor en hier mag u ons op aanspreken.

EIGENHEID

We komen op tegen de toenemende individualisering en vereenzaming. Samen streven wij naar een lokale gemeenschap waar iedereen in een positieve en open sfeer zijn eigenheid behoudt en in wederzijds respect beleeft.

INTEGRITEIT

Wij geloven dat elk individu een eerlijk en betrouwbaar persoon moet zijn. Als N-VA Hamont-Achel streven wij ernaar om gemaakte afspraken na te komen. Wij letten erop geen loze of maatschappelijk onverantwoorde beloftes te maken.

OPENHEID

Wij staan open voor, en respecteren, eenieders mening. Deze kernwaarde gaat voor ons gepaard met dialoog en open communicatie, als sleutel tot verbondenheid en betrokkenheid.

BETROKKENHEID

Als lokale N-VA afdeling stellen wij ons inlevend op binnen de gemeenschap van Hamont-Achel. We trachten tussen de mensen te staan en hebben oog voor de uitdagingen van onze lokale gemeenschap. Wij stellen steeds het algemeen belang centraal, niet dat van bepaalde belangengroepen.

VERTROUWEN

Wij zijn er als N-VA Hamont-Achel van overtuigd dat een duidelijk, ongebonden lokaal beleid in openheid en betrokkenheid, en dat op een verantwoorde wijze omgaat met de lokale lange termijn uitdagingen, in staat moet zijn het vertrouwen van de burger terug te winnen en te behouden.

DUIDELIJKHEID

Er kan geen twijfel bestaan over onze bedoelingen. Wij maken concrete en transparante beleidsvoorstellen met een klare kijk op de huidige en toekomstige uitdagingen. Voor ons moet beleid beschikbaar zijn voor alle burgers in een duidelijke en begrijpelijke taal.

Ons beleid betekent duidelijke en concrete afspraken maken en deze ook naleven. Kortom, een verhaal van rechten en plichten waarbij de boodschap belangrijker is dan de verpakking.

VEILIGHEID

Veiligheid en vertrouwen vormen de smeerolie voor de samenleving. Wanneer mensen zich veilig voelen en vertrouwen hebben, durven zij zich in vrijheid te bewegen, samen te werken, enz...

Veiligheid van een individu kan echter niet bestaan zonder maatschappelijke veiligheid. Maar het omgekeerde geldt evenzeer. Wij vinden dat het “zich veilig voelen” een essentiële menselijke behoefte is; kortom, een grondrecht. Tegelijkertijd vraagt veiligheid zowel een individuele, als een maatschappelijke inspanning en organisatie.

DUURZAAMHEID ... VOOR ONS, ONZE KINDEREN EN KLEINKINDEREN

Onze aarde en haar bronnen zijn niet onuitputtelijk. Als lokale N-VA afdeling wensen we de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen niet te compromitteren. Wij vinden het daarom eenieders plicht duurzaam te werk te gaan, zodat onze aarde in gelijke of betere staat aan de volgende generaties kan worden overgedragen.

DOELMATIGHEID

Net zoals wij met de aarde en haar bronnen duurzaam moeten omgaan, zijn wij van mening dat wij even spaarzaam moeten omspringen met de (financiële) middelen die ons door de burger ter beschikking worden gesteld. Met gezond verstand, historisch besef, en een combinatie van behoedzaamheid en pit kunnen wij deze opgave aan.