Open brief van Peter Luykx naar Peter Vanvelthoven

Op 23 januari 2014

Geachte burgemeester,
Waarde collega Volksvertegenwoordiger,

In Het Belang van Limburg vandaag staat dat u een open brief stuurde naar de NMBS met de oproep om de treinaansluiting voor pendelende streekgenoten in Herentals vlotter te doen verlopen. Ik deel uw bekommernis maar u zou beter een open brief sturen naar uw eigen regering-Di Rupo I. U bent lid van een Vlaamse minderheid in deze regering die met de Franstalige ministers Labille en Wathelet Limburg alle prioriteit op vlak van spoorwegen ontzegt.

Op 20 december 2013 werd het Meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van de NMBS goedgekeurd. Met uw steun werd door de NMBS een schamele 104 miljoen euro op een totaal van 26 miljard, of nauwelijks 0,4 procent (!), vrijgemaakt voor de verbetering van het spoor in Limburg.

De IJzeren Rijn, uw stokpaardje, topprioriteit voor onze regio, werd door Di Rupo I op de lange baan geschoven. U deed hierover uw beklag in de pers en foeterde op minister Labille, maar u zit wel in diezelfde regering-Di Rupo die zijn beleid goedkeurt. Tot op heden nam deze regering geen beslissing om de onderhandelingen met Nederland en Duitsland aan te gaan.

Het dubbele spoor en de elektrificatie van de lijn 19 die Mol en Hamont verbinden, komen er ondanks uw deelname aan de federale regering niet. Dit leidt tot de hallucinante situatie waarbij reizigers richting Lommel en Hamont binnenkort in Mol moeten overstappen omdat de elektrificatie van het spoor slechts tot Mol zal worden uitgevoerd. Reizigers met bestemming Lommel, Overpelt, Neerpelt, en Hamont mogen dan overstappen in een ouderwetse dieseltrein.

De laatste 25 jaar – uitgezonderd de periode 2007 – 2011 – maakte uw partij, de SP.A, onafgebroken deel uit van de federale regering die bevoegd is voor de spoorwegen. Meer zelfs, uw partij zat in de cockpit van de NMBS. Zo waren Johan Vande Lanotte (minister tussen 2003-2005), Bruno Tuybens (staatssecretaris van 2005-2007) en Jannie Haek (ex-kabinetschef SP.A en bestuurder van de NMBS Holding tussen 2005 en 2013) bevoegd voor de NMBS. Dit heeft Noord-Limburg geen klop verder geholpen.
Uw collega Bruno Tuybens duidde in 2006 uw vader Louis Vanvelthoven aan als “gezant van de IJzeren Rijn” om tegen een vergoeding van 38 400 euro het draagvlak van de IJzeren Rijn in kaart te brengen. (Antwoord op schriftelijke vraag aan minister Labille dd. 9/12/2013). Maar het dossier zit nog steeds in het slop.

Goede recepten voor mobiliteit in Limburg worden geschreven op het politieke forum en niet in populaire kookprogramma’s op TV. Deelnemen aan een federale regering die bevoegd is voor spoorwegen zonder resultaten te boeken voor Limburg, is zoals deelnemen aan een kookprogramma zonder te kunnen koken.