Vakantieverblijf op maat van gehandicapten (echtpaar bouwt modern zorgvakantiehuis)

Op 4 augustus 2011

Binnenkort starten in de Dielishoek de bouwwerken aan vakantieverblijf De Dielis. Het wordt het eerste vakantieverblijf in Vlaanderen dat zorg op maat biedt.

Sint-Oda

Initiatiefnemer is Geert Van der Aels t(36), die samen met zijn vrouw Kitty Sutens (34) de stap zette om zo'n vakantiehuis te openen. 'Ik werk in dienstencentrum Sint-Oda in Overpelt', begint Geert zijn verhaal. 'Wij vinden het belangrijk om eens op vakantie te kunnen met onze gasten. Maar het blijkt een ramp om aangepaste accommodatie te vinden voor zwaar gehandicapten. Slechts enkele vakantiecentra in ons land bieden een gedeeltelijk aangepaste accommodatie. Al tien jaar dromen wer ervan zelf een vakantieverblijf te openen waar onze gasten wel op zorg op maat kunnen rekenen', zegt Geert.

Maar zo'n vakantiehuis bouwen blijkt een hele onderneming en vergt een enorme investering. Toch hakte het echtpaar de knoop door. Het ging op zoek naar een stuk grond en vond dat in de Dielishoek. Samen met de architect werd een doorgedreven zorgvakantieverblijf uitgetekend. In oktober starten de bouwwerken.

'We bieden de gasten 24 volledig toegankelijke kamers. We voorzien in drie badkamers met baden die op verschillende hoogtes ingesteld kunnen worden. Er komen tilliften. We voorzien al het nodige om gasten met een beperking en ook zwaar gehandicapten een aangename vakantie te bezorgen. En dit zonder dat de dienstencentra een volledige verhuizing moeten organiseren.'

Ook de keuken wordt aangepast. Er zal een lift zijn. In samenwerking met het Wit-Gele kruis kunnen de gasten ook de nodige zorg krijgen. 'Is er extra begeleiding nodig, dan verwijzen we de gasten graag naar Lidoa, dat vrijwilligers inzet. Alle tekorten die we zelf gezien hebben, willen we hier wel voorzien. En om zeker te zijn dat we niks vergeten, hebben we ook een enquête bij de gehandicaptencentra gehouden.'

Ook senioren

Niet enkel de centra zijn welkom, maar ook families met een gehandicapte of senioren. De Dielis zal wel een totaaltarief aanrekenen. 'We mikken vooral op groepen. Ook kleinere groepen kunnen De Dielis afhuren, maar zijn zullen allen hetzelfde tarief aangerekend worden. Dat tarief is afhankelijk van de periode en er bestaan verschillende tarieven voor een week, midweek of weekend.'

De eerste reacties zijn enorm positief. Ook al opent De Dielis pas in april 2012, toch liggen de eerste boekingen al vast. Het vakantieverblijf heeft zopas ook de subsidietoezegging van Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) van 148.800euro gekregen omdat het gaat om een nieuw project afgestemd op de noden van de meest zorgbehoeftigen.

www.dedielis.be