Hamont-Achel gaat voor ambitieus investeringsplan van € 36 miljoen!

Op 20 december 2019, over deze onderwerpen: Bestuur, Mobiliteit, Sport, Toerisme, Veiligheid

Tijdens de gemeenteraad van donderdag 19 december maakte de nieuwe beleidsploeg N-VA & PRO Hamont-Achel haar meerjarenplan (2020-2025) bekend. Een ambitieus plan met vooral aandacht voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker, toerisme, communicatie met de burgers, een Huis van de Burger en een nieuwe sporthal van de toekomst in Achel.

De afgelopen maanden werd hard gewerkt werd aan een realistisch doch ambitieus meerjarenplan voor Hamont-Achel. Het was niet eenvoudig als je weet dat we oorspronkelijk met een planvoorstel startten dat serieus deficitair was. Toch zijn we erin geslaagd om een financieel evenwichtige meerjarenplanning op te maken.

Veiligheid

We denken aan de veiligheid van onze burgers en investeren daarom € 170.000 in camera’s maar ook de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is belangrijk; we zullen fietsstraten aanleggen in de nabijheid van scholen. Daarnaast investeren we in de (her)aanleg en het vernieuwen van voet- en fietspaden. Veilige fietsverbindingen hebben prioriteit. Hier maken we meer dan € 4 miljoen vrij o.a. voor de  heraanleg van een veilig fietspad op ’t Lo en de renovatie van de fietspaden op de Haag en de Dijk.

Communicatie en participatie

Digitale communicatie is de toekomst en die trein willen we niet missen voor Hamont-Achel. Zo zal er een stadsapp komen waar we de bewoners maximaal kunnen informeren maar ook consulteren. We willen het burgerloket bij de burger in huis brengen zodat extra verplaatsingen  naar het stadhuis overbodig worden. Maar we zullen de burgers ook jaarlijks informeren via een jaarverslag en dit in het kader van openheid en transparantie.

Nieuwe sporthal

Het vrijetijdsaanbod en het cultuuraanbod blijven behouden en we zetten extra in op sport. De jongerensite/skatepark breiden we uit en we voorzien een splinternieuwe sporthal aan de Koekoek te Achel. Een sporthal die aan de huidige behoeftes voldoet en die voor de komende 40 jaar dienst zal doen. Hiervoor voorzien we 6 miljoen euro. Ook de speeltuin in Achel zal heraangelegd worden.

Toerisme

Hamont-Achel heeft meerdere troeven op toeristisch vlak. We kennen de vele mooie plekjes, bezienswaardigheden en de rust. Factoren waar de hedendaagse toerist naar op zoek is. We willen inzetten om deze toeristen naar Hamont-Achel te krijgen. Daarom investeren we aan de Achelse Kluis in een ruim onthaal- en belevingscentrum, waar we onze samenwerking in Natuurgrenspark ‘De Groote Heide’ verder onderstrepen. Toerisme zullen we grensoverschrijdend promoten!

Huis van de Burger

Naast de bouw van de sporthal te Achel zal in Hamont de bouw van een multifunctioneel administratief centrum worden opgezet, zeg maar het Huis van de Burger, waar alle stadsdiensten hun intrek zullen  nemen met het oog op efficiëntie-winst. Maar ook andere functies zullen hier hun onderkomen kunnen vinden zoals vergaderruimte, ontmoetingsplekken, enz. … De dienstverlening aan de burger moet hierdoor ook een flink pak vergroten.

Financieel

De bijdragen van de stad aan politie en brandweer nemen enorm toe. Hierdoor moeten we een onpopulaire maatregel treffen, nl het verhogen van de opcentiemen op onroerende voorheffing. We gaan van 627 punten naar 730. Nog altijd erg laag in Limburg en lager dan onze buurgemeentes. De personenbelasting blijft op 6 procent. We voorzien ook om leningen aan te gaan indien nodig met het doel de druk op de financiën uit te smeren over een langere termijn zoals een goed huisvader dat ook zou doen. Op deze manier houden we onze gemeentefinanciën gezond. Daarenboven blijven onze belastingen bij de laagste in Limburg.

Op deze manier draagt iedereen zijn steentje bij, jong en oud, werknemer en werkgever, … zodat we als stad kunnen blijven groeien en onze burgers nog beter kunnen dienen dan vandaag!.