Afdankertjes voor de treinverbinding Mol-Hamont

Op 6 juli 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Federaal parlementslid Wouter Raskin (N-VA) heeft vandaag een vraag gesteld aan minister Gilkinet (Ecolo) over de treinstellen die ingezet zullen worden op de geëlektrificeerde verbinding Mol-Hamont. Tijdens de feestelijke inhuldiging van de verbinding -in aanwezigheid van de minister en CEO's van Infrabel en NMBS- werden de moderne Desiro-treinstellen van stal gehaald, maar worden die daarna ook effectief ingezet?

Het antwoord is nee. De minister weten dat dit niet het geval is. Sinds 14 juni rijden de IC-treinen op weekdagen tussen Antwerpen en Hamont tijdens de piekmomenten met een locomotief T27 en M5-dubbeldekstellen. Daarmee laat de NMBS zowat 40% van de treinen op de verbinding elektrisch rijden. Op andere momenten tijdens de week en in het weekend legt de NMBS AR41-dieselmotorrijtuigen in.  De verdere inzet van elektrisch materieel is afhankelijk van de vrijmaking van ander materieel en van de elektrificatie van het baanvak Mol-Hasselt.

Het baanvak Mol-Hamont is bovendien nog steeds enkelsporig met een beperkt aantal kruisingsmogelijkheden. Niet voor alle P-treinen tussen Mol en Brussel is een trajectverlenging mogelijk. Dit vanwege de combinatie van losse ritten, goederentreinen en het piekuuraanbod op een enkelsporig baanvak.

De minister wil de komende jaren extra investeren in modern en geschikt rollend materieel en die investeringen zijn zeker nodig. De M5-rijtuigen vertonen veel te vaak problemen: de deuren werken slecht of helemaal niet, de treinstellen beschikken niet over airco en ook met de omvormer zijn er regelmatig problemen.

Er is de vorige legislatuur hard gestreden voor een verbetering van de dienstverlening in Noord-Limburg, dus het kan nu niet zijn dat de reiziger het moet stellen met afdankertjes.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is