Bezoekers- en belevingscentrum aan de Achelse Kluis

Op 26 maart 2021, over deze onderwerpen: Toerisme

Het stadsbestuur van Hamont-Achel met N-VA schepen van Toerisme Roger Mertens wenst op de site van de Achelse Kluis een regionaal bezoekers- en belevingscentrum uit te bouwen. Met dit grensoverschrijdende onthaalcentrum willen we de toeristen samenbrengen op één centrale plek en zo verleiden naar het volledige ‘De Groote Heide’-gebied.

Wie in het najaar van 2022 een bezoekje brengt aan de site van de Achelse Kluis zal daar niet enkel van een heerlijke trappist kunnen genieten, maar ook mee op reis genomen worden in het nieuwe, grensoverschrijdende én grensverleggende bezoekers- en belevingscentrum van Stad Hamont-Achel. De Achelse Kluis heeft namelijk een zeer belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de grensregio en is daarnaast centraal gelegen in Natuurgrenspark ‘De Groote Heide’, pal op de Belgisch-Nederlandse grens. De Groote Heide is een natuurgrenspark van maar liefst 6.000 hectare dat zich uitstrekt vanaf de groene zuidkant van Eindhoven tot ver over de grens met België in Pelt en Hamont-Achel. De Groote Heide is niet het eindpunt, maar het vertrekpunt van een toeristisch avontuur doorheen Hamont-Achel en Noord-Limburg. Aan Nederlandse zijde fungeert de site van de Achelse Kluis en het ecologisch waardevol omliggende natuurgebied al als toegangspoort tot het Brabants (natuur)landschap.

Op de gemeenteraad van 25 maart 2021 werden de lastvoorwaarden voor de inrichting van dit centrum goedgekeurd zodat kortelings een ontwerper kan starten met de uitvoering van het project. Doel is medio 2022 het toeristisch onthaal te openen en in het najaar van 2022 het belevingscentrum.

Foto: Mikke Lenders