Programma

Hieronder vindt u het verkiezingsprogramma van N-VA Hamont-Achel. Onze programmafolder kan u vinden door hier te klikken.

Veilig thuis in een welvarend Hamont-Achel (Inleiding)

N-VA wil sterke lokale besturen, met de nodige bevoegdheden om voor hun burgers beleid te voeren. Het is immers het bestuursniveau dat het dichtst bij de burger staat. Onze blik is op de wereld gericht, maaronze wortels liggen in onze straat, wijk, dorp, stad. Elk met hun eigen verhaal, unieke karakter en typischetroeven. Hier delen wij lief en leed met elkaar. Dat Hamont-Achel is onze thuis.

Het is de moerassige grond die we door de eeuwen ontgonnen hebben. Ons leefmilieu heeft ons gevormd. De kanalen en rivieren zijn onze aders, de bossen onze longen. Door natuurontwikkeling, landschapsbeheer, een leefbaar platteland en groene dorpskernen willen wij Hamont-Achel versterken.

En ons erfgoed willen wij koesteren. Want cultuur leidt tot gemeenschapsvorming. Het rijke Hamont-Achelse verenigingsleven is het fundament van een bloeiende gemeenschap, en verdient alle mogelijke steun. Net zoals het aanzien van onze dorpen en steden een belangrijke, gemeenschapsvormende functieheeft. De N-VA wil nette en propere dorps- en stadskernen met veel groen en een slimme mobiliteit.

Dat vrije Hamont-Achel veronderstelt veiligheid. Zonder veiligheid is er geen rechtsstaat en zonder rechtsstaat is er geen vrijheid. De lokale besturen worden steeds meer geconfronteerd met de dreiging van radicalisme en terrorisme die onze leefwereld binnendringen. Wij bereiden ons best voor op die nieuwe realiteit.

Daarom pleiten wij voor bestuurlijke handhaving. De lokale besturen moeten de middelen krijgen om radicalisering tegen te gaan en meer veiligheid te creëren. Wij willen paal en perk stellen aan de straffeloosheid door een veiligheidscultuur met een rechtvaardig lik-op-stukbeleid.

Tegelijk versterken wij het rechtvaardigheidsgevoel. De laatste decennia is ons burgerschap aangetast. Sommigen willen de grenzen laten vervagen en wijzen nieuwkomers wel op hun rechten, maar vergeten dat daar plichten bij komen kijken.

Zo verdwijnt het vertrouwen en de teamspirit. Nieuwkomers worden niet spontaan burgers die de seculiere rechtsstaat en de daarbij horende rechten en plichten respecteren. Wij zetten in op een Hamont-Achels burgerschap,
waarbij we nieuwe inwonersintegreren in ons verhaal. In de lokale besturen staat daarom neutraliteit best voorop.

Die democratie steunt ook op verantwoordelijkheid. Door regeldrift, complexe procedures en capaciteitsproblemen krijgen vele burgers het idee dat de staat er niet meer voor hen is. Wij houden niet van gecentraliseerde bureaucratieën, ambtelijke doolhoven en versnipperde belastingen. Wij willen een verantwoordelijk, slank, doelgericht bestuur op gemeentelijk vlak. De integratie van OCMW en gemeente is daar een mooi voorbeeld van.

Verantwoordelijkheid nemen, is ook ondernemen. Wij zijn ondernemers in hart en nieren. Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moet alle kansen krijgen. Maar het is ook zorgen voor elkaar. Armoede bestrijd je niet door geld uit te delen, maar door mensen aan een job te helpen. Wij geloven in zelfvertrouwen en in mensen die hun eigen keuzes maken. Wij geloven niet in mensen afhankelijk maken van de staat.

Algemeen bestuur

Goed bestuur is niet enkel voor de gemeenschap, maar ook van de gemeenschap én door de gemeenschap. We zijn ervan overtuigd dat burgers ook ambassadeurs kunnen zijn van een project. Zo kunnen ze rugwind creëren en er samen met de politici voor zorgen dat de Verandering lokaal wel degelijk tot Vooruitgang leidt. We moeten onze inwoners dus ook verantwoordelijkheid durven geven om projecten samen of zelfstandig tot een goed einde te brengen binnen het voorziene kader.

De gemeenteraad is wat ons betreft het hart van de democratie. Verkozenen moeten hun verantwoordelijkheid kunnen en durven opnemen. Het is in de eerste plaats aan hen om op basis van hun programma het beleid vorm te geven en de inwoners uit te leggen waarom bepaalde beslissingen genomen worden. Voor de burgers moet het duidelijk zijn wat voor hen en de gemeenschap het voordeel is, nu – maar ook op langere termijn.

Regels moeten nageleefd worden. Een al te lakse houding met betrekking tot de controle op het naleven van regels zorgt vaak voor frustratie bij burgers die zich wel aan de regelgeving houden. Het geeft een gevoel van oneerlijkheid wanneer bepaalde personen met overtredingen wegkomen, terwijl men zelf wel de nodige inspanningen doet om de regels te volgen. Een effectief handhavingsbeleid op basis van objectieve criteria is dan ook essentieel binnen elk beleidsdomein. Het beleid uitstippelen en uitwerken is één zaak, het uitgerolde beleid handhaven is een andere. Nochtans is net dat het sluitstuk van beleid voeren. Zonder beleidshandhaving is de kans immers reëel dat beslissingen van het bestuur dode letter blijven op het terrein.

Een goed politicus voert pas beleid wanneer die goed geïnformeerd is en weet wat er bij de publieke opinie leeft. Als gemeenschapspartij vinden we het ook belangrijk om de burgers te betrekken bij de voorbereiding van de gemeentelijke besluitvorming. Daarbij moeten we openstaan voor de inbreng van iedereen, of het nu gaat om informatieverstrekking, adviesverlening of het aankaarten van bezorgdheden. Nadien is het echter de verantwoordelijkheid van de verkozen politici om de uiteindelijke beslissingen te nemen.
We moeten onze inwoners ook maximaal stimuleren om samen het heft in handen te nemen om de gemeente uit te bouwen tot een aangename en dynamische leef- en werkomgeving.

Een lokaal bestuur functioneert op geld dat afkomstig is van burgers en bedrijven; we moeten er dus uiterst omzichtig mee omspringen. Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven. Voor de N-VA moeten de lokale besturen zich dan ook spaarzaam opstellen en duidelijk gefundeerde keuzes maken.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Oprichten van dorpsraden en buurt- of wijkcomités die betrokken worden bij het beleid.
  • Maximale toegankelijkheid van de gemeentelijke diensten, zowel online als aan het loket.
  • Een duidelijk informatiekanaal uitbouwen zodat u te allen tijde weet waar u aan toe bent.
  • Organiseren van enquêtes zodat ook uw mening gehoord kan worden.
  • Organiseren van informatie- en participatiegesprekken bij de start van grote projecten.
  • Uitschrijven van ideeën- of ontwerpwedstrijden binnen een bepaald kader.
  • Het invoeren van een 'burgerbegroting' waarbij inwoners zelf een deel van het budget kunnen besteden.

Asiel, migratie, inburgering en integratie

Een sterk lokaal asiel- en integratiebeleid is meer dan ooit noodzakelijk. De asielinstroom van 2015 en de daaropvolgende hoge erkenningsgraad van vluchtelingen hebben een grote lokale impact. De instroom van nieuwe inwoners, anderstalig of van buitenlandse oorsprong, vragen van ons een daadkrachtig antwoord. Vervallen in de laksheid van voorheen is geen optie. Integendeel, we willen als bestuur werk maken van een fundamenteel sterk integratiebeleid om ervoor te zorgen dat migratie voor iedereen een positief verhaal wordt.

Als lokaal bestuur willen we ons steentje bijdragen tot een succesvol asiel- en migratiebeleid. Hierbij zijn we zacht voor zij die onze hulp echt nodig hebben. En hard voor zij die misbruik maken van onze lokale gastvrijheid.

We benutten de instrumenten die het Vlaams niveau ons biedt voor inburgering en integratie. Op die manier helpen we nieuwkomers op weg in hun inschakeling in onze lokale gemeenschap. Inburgering, ook in de dorpsstraat, mag niet vrijblijvend zijn. Migratie en integratie moeten in goede banen worden geleid. Zoniet leidt dit tot ernstige maatschappelijke problemen.

Als gemeente zijn we het eerste aanspreekpunt van alle nieuwkomers, zo ook voor asielzoekers en mensen van buitenlandse oorsprong. Of het nu gaat als inschrijver van de nieuwkomer of als gastheer van collectieve opvanginitiatieven, we nemen als verantwoordelijk lokaal bestuur onze cruciale spil in het asiel enmigratiebeleid op.

Inburgering van nieuwkomers is van essentieel belang voor een succesvolle integratie. Als lokaal bestuur spelen we hierin een centrale rol. Want inburgering is méér dan zich ergens komen vestigen. Inburgering is deelnemen aan de maatschappij, bijdragen aan het sociale weefsel, de taal leren spreken en vertrouwd worden met de plaatselijke gewoontes. Maar inburgering is ook een verhaal van rechten én plichten e veronderstelt het aanvaarden van onze waarden en normen.

We willen dat nieuwkomers de lokale eigenheden en cultuur omarmen en ermee vertrouwd raken. Daarbij leggen we de nadruk op onze eigen waarden en normen. Respect moeten we bevorderen, maar mogen we ook afdwingen. We maken werk van een sterk lokaal onthaal- en integratiebeleid voor nieuwe inwoners van buitenlandse afkomst. Als lokaal bestuur treden we op als facilitator en stimuleren we lokale gemeenschapsvormende initiatieven.

We benutten volop de instrumenten waarover we beschikken. Dankzij de integratie van het OCMW en de gemeente tot één sterk bestuur kunnen we iedereen die zich actief wil inburgeren stimuleren en belonen. Tegelijkertijd treden we hard op tegen misbruiken.

Met ons beleid geven we elke nieuwkomer de bouwstenen om te werken aan zijn succesvolle integratie en participatie in de buurt. We begeleiden, maar betuttelen niet. Lokale omkadering is meer dan noodzakelijk willen we zorgen voor leefbare en veilige wijken.

De kennis van de Nederlandse taal is dé sleutel tot integratie in de samenleving. Het is een noodzakelijke voorwaarde én een middel tot participatie en emancipatie. We zetten daarom actief in op het voeren van een taalbeleid en op de lokale promotie van het Nederlands.

We willen dat buitenlandse nieuwkomers zich evenwichtig verspreiden binnen en over de gemeenten heen. Te lang werd de intergemeentelijke instroom van nieuwkomers niet actief opgevolgd. Door een gebrek aan sterke omkadering zijn verschillende stedelijke buurten erg onder druk komen te staan. Dat is nefast voor de leefbaarheid en veiligheid van die buurten.

We hechten veel belang aan het secundaire inburgeringstraject. Door samen in interactie te treden komen we tot een werkelijk inclusieve samenleving. We bouwen ook aan een sterke sociale cohesie om een antwoord te bieden aan de uitdagingen op vlak van inburgering en integratie.

We mogen eisen stellen aan de inburgering van nieuwkomers. Als nieuwkomers niet bereid zijn om de nodige inspanningen te leveren voor hun integratie, dan koppelen wij hier concrete gevolgen aan. Wij begrijpen dat de weg naar werk soms moeizaam kan verlopen. Maar wie geen echte inspanningen doet om werk te vinden, kunnen we tijdelijk de toegang tot het leefloon weigeren. Hetzelfde geldt voor de wil tot integratie en het aanleren van de Nederlandse taal.

Voor jongere, anderstalige nieuwkomers valt of staat een succesvolle integratie en een succesvolle onderwijsloopbaan met een goed en kwaliteitsvol onthaal.

Een grote instroom van nieuwkomers zet een zware druk op de middelen en de werking van het OCMW. Wie hulp nodig heeft, kan zeker op ons rekenen. Maar we geven niet zomaar hulp en zien strikt toe op de uitkering van premies of subsidies.

Bestuurlijke organisatie

Wat ons betreft moet het gemeentelijk bedrijf een transparante en slagkrachtige organisatie worden, met een eigentijds personeelsbeleid en een nog sterkere focus op klantvriendelijkheid.

Inwoners en verenigingen die zich willen engageren voor hun gemeenschap botsen nog al te vaak op een muur van regels. De papiermolen waar ze doorheen moeten om zaken geregeld te krijgen, is veelal ontmoedigend. Ambtelijke doolhoven moeten we daarom afbouwen.

Burgers, verenigingen en bedrijven hebben er alle belang bij dat de gemeentelijke organisatie zo vlot mogelijk werkt. Wanneer ze een beroep willen doen op de dienstverlening, hebben ze er geen boodschap aan om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Ze willen zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden. Bovendien is een goed werkende organisatie ook gewoon goedkoper. De essentiële vraag is dan ook hoe men de verschillende instanties, diensten en medewerkers moet aansturen en samenbrengen om de beleidsdoelstellingen zo efficiënt en effectief mogelijk te realiseren.

Als partij voor Verandering en Vooruitgang gaan we met de N-VA voor een daadkrachtig bestuur, dat ambitieuze doelstellingen nastreeft en die op de meest efficiënte, zuinige en vlotte manier realiseert. We zijn ervan overtuigd dat dit enkel kan door te werken met een slanke organisatie, die gebruikmaakt van eenvoudige en korte procedures en waar snel en doeltreffend wordt ingespeeld op de opportuniteiten die zich aandienen.

De gemeente is het bestuursniveau dat het dichtst bij de burger staat. In de eerste plaats moet het er dan ook voor die burger zijn. Een klantgerichte dienstverlening is essentieel, niet alleen voor de inwoners, maar ook voor partners waarmee de gemeente samenwerkt.
In de werking van het gemeentelijk apparaat moet klantvriendelijkheid centraal staan, zowel bij het vormgeven van het beleid als bij het opzetten van administratieve processen. Het snel inspelen op vragen, bezorgdheden en bemerkingen en het vlot afhandelen van administratieve procedures en dossiers moet onze eerste zorg zijn.

Een vlotte service impliceert uiteraard niet dat alles snel moet worden afgehandeld. De burger heeft recht op een degelijke behandeling van zijn vragen en dossiers. Als partij dragen we een kwalitatieve dienstverlening hoog in het vaandel. Een sterke inzet op kwaliteitsbewaking vinden we als vanzelfsprekend.

Als burgers beroep doen op de overheid verwachten ze een objectieve behandeling. De N-VA beschouwt de neutraliteit en onpartijdigheid van de overheid als een fundamenteel onderdeel van onze democratische rechtsstaat. Die neutraliteit vertaalt zich in de werking, deontologie en uitstraling van de overheid en moet men ook zichtbaar maken. Uitingen van levensbeschouwelijke, politieke, culturele, maatschappelijke, syndicale, sportieve,... visies in functies met klantencontact kunnen wat ons betreft niet.

De N-VA staat voor een kleine, slagkrachtige overheid. De kerntaken die ze uitvoert, voert ze performant uit. Digitalisering en automatisering zijn hiervoor noodzakelijk.
 Door de overheid te digitaliseren ontstaan er nieuwe aandachtspunten. Het centraal bewaren en verbinden van gegevens is efficiënt maar moet ook betrouwbaar zijn. Anders zal ook de dienstverlening eronder lijden.

Daarnaast is het centraal bewaren van gegevens ook gevoeliger voor datalekken of misbruik. Vertrouwelijkheid en informatieveiligheid zijn uitermate belangrijk voor de overheid om het vertrouwen van de burger te krijgen en te behouden.

De grootste kost van de lokale besturen ligt nog steeds bij de personeelsuitgaven. In 2014 besloegen die gemiddeld 54% van alle werkingskosten. De omvang en samenstelling van het personeelsbestand van een lokale overheid heeft met andere woorden een grote impact op het gemeentelijk budget. Publieke middelen moeten – wat ons betreft – zo efficiënt en effectief mogelijk worden aangewend. Als partij streven we naar een slank maar slagkrachtig personeelsbestand, waarbij niet meer personeel ingezet wordt dan noodzakelijk om een goede werking van het gemeentelijk apparaat te verzekeren.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Personeelsleden gericht bijscholen.
  • Informaticanetwerk verder uitbreiden en de nodige vervangingen doen van verouderd materiaal.
  • Diensten voor het eerste onthaal bemannen met medewerkers die over verschillende domeinen een zekere basiskennis hebben.
  • De dienstverlening naar de minder mobiele burger brengen door middel van een mobiel loket.
  • Digitaal eerst: zo veel mogelijk processen digitaliseren ten dienste van de burger en de onderneming.
  • De private sector betrekken bij de digitalisering.
  • Hanteren van objectieve aanwervingscriteria.
  • De administratieve krachten bundelen.
  • Wanneer personeelsleden de organisatie verlaten, is het belangrijk om te bekijken of het noodzakelijk is om de functie opnieuw in te vullen.
  • Polyvalente inzetbaarheid van de personeelsleden stimuleren.

Economie en werk

De middenstand in Hamont-Achel vormt een belangrijke partner, een onmisbare schakel in de leefbaarheid van onze dorpen. De aanwezigheid van ondernemers, winkels en ambachten blijft voor een plattelandsgemeente zeer belangrijk.

We leggen de focus op een maximale invulling van commerciële panden in de kern en stimuleren het wonen boven winkelpanden. De aanwezigheid van een voldoende divers en kwaliteitsvol commercieel aanbod vormt een belangrijke hefboom voor de dynamiek en leefbaarheid binnen de kern.

Leegstand leidt tot een verschraling van het aanbod, ongewenste ontwikkelingen (nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie,...) en uiteindelijk tot verloedering van het straatbeeld. Een N-VA gemeente brengt de leegstand systematisch in kaart en zet in op activering van panden om die versneld op de markt te brengen. In overleg met eigenaars en vastgoedactoren ijveren we voor een laagdrempelig en betaalbaar aanbod aan handelspanden in de kern. Tot slot stimuleren we met een doelgericht premiestelsel lokale ondernemers om een zaak te starten.

Hoewel de vraag (nog) steeds groot is, worden veel bedrijfsgronden economisch weinig of niet benut. Onbenutte bedrijfsgronden zorgen echter voor economisch verlies en inefficiënt ruimtegebruik. Daarnaast zijn er ook brownfields, verwaarloosde en vaak vervuilde gronden die enkel weer in gebruik kunnen worden genomen na sanering.
Grond is in Vlaanderen een schaars goed. In de eerste plaats moet de gemeente nagaan hoe onbenutte bedrijfsgronden op korte termijn opnieuw kunnen worden ingevuld. We pleiten voor een maximale activering van onbenutte bedrijfsgronden.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Realistische oplossingen voor zonevreemde bedrijven.
  • Uitwerken van een doordacht parkeerbeleid.
  • Land- en tuinbouwers verdienen respect en worden zoals andere bedrijven gezien als partners van de gemeente.
  • Verhuren van handelspanden op korte termijn.
  • Uitwerken van een premiestelsel om financiële prikkels te geven aan ondernemers die een eigen zaak willen starten.
  • Stimuleren van detailhandel.
  • Inzetten op digitalisering en administratieve vereenvoudiging.
  • Inzetten op kernversterking, zeker wat betreft horeca. Zo kunnen we het marktplein van Hamont terug een pleinfunctie geven, hierbij zorgen we wel voor voldoende parkeergelegenheid.
  • De opmaak van een eerlijk horecaplan.
  • De uitbouw van een sterk ondernemersloket.

De rol van de gemeente in het arbeidsmarktbeleid beperkt zich voornamelijk tot aanvulling, optimale begeleiding, ondersteuning en voorwaardenscheppende dienstverlening.

Tewerkstelling is voor ons een bron van welvaart en welzijn voor de gemeente. Op lokaal vlak brengen we het onderwijs en de bedrijfswereld met elkaar in contact. Enerzijds kampen lokale bedrijven vaak met problemen om bepaalde vacatures – voornamelijk technische profielen – in te vullen. Anderzijds zijn leerlingen zich niet altijd bewust van de concrete jobmogelijkheden in hun eigen gemeente. Hier zien we voor de gemeente een belangrijke rol weggelegd om op lokaal vlak het onderwijs en de bedrijfswereld met elkaar in contact te brengen.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Stimuleren van bijscholing.
  • Activeren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Uittekenen van integratietrajecten, een combinatie van opleidings- en tewerkstellingstrajecten voor nieuwkomers en kansarmen.
  • Nauwe samenwerking tussen de gemeente en de VDAB stimuleren.
  • Lokale tewerkstellingsprojecten realiseren met de gemeente als regisseur.
  • Een maximale activering van leefloongerechtigden.
  • Organisatie van een lokale jobbeurs.
  • Inzetten op lokale sociale tewerkstelling door bepaalde taken (de groendienst, het poetsen van gebouwen, de catering...) uit te besteden aan maatwerkbedrijven. Bij de aanbesteding van opdrachten geven we zowel aan private bedrijven als aan de sociale economie de kans om hierop in te tekenen.

Financiën

De lokale overheid functioneert met het geld van de burger. Met dat geld moet omzichtig worden omgesprongen. Een transparant financieel beleid, met een begroting in evenwicht is dan ook cruciaal. Daarbij moeten we, zeker in de huidige budgettaire context, keuzes durven maken. Als N-VA willen we nadrukkelijk inzetten op investeringen en besparen op exploitatie. Blijven investeren is noodzakelijk, terwijl het overheidsbeslag zonder twijfel beperkt moet worden. Om dat te bereiken mag wat ons betreft geen gebruik gemaakt worden van oppervlakkig oplapwerk. Wel integendeel, de N-VA wil werk maken van structurele maatregelen. Daarbij moet elk ander beleidsdomein en elke andere lokale overheidsorganisatie betrokken worden.

Zoals elke goede huisvader moet ook het lokale bestuur zijn rekening op orde hebben. De eerste grondregel daarbij is om niet meer uit te geven dan er binnenkomt. De gemeentelijke uitgaven moeten strikt onder controle worden gehouden. Sluipende budgetverhogingen moeten we te allen tijde vermijden en onnodige marges moeten worden ingekrompen.

Als we een ambitieus investeringsbeleid willen voeren, dan moeten we als lokale overheid een beroep kunnen doen op eigen overschotten of leningen. Maar ook om die leningen te kunnen financieren, is het realiseren van een overschot op het werkingsbudget een noodzakelijke voorwaarde. Besparen op de werking om te kunnen investeren, is een hoeksteen van ons financieel beleid.

De N-VA wil inzetten op een doordacht investeringsbeleid. Daar heeft de burger recht op. Hierbij moeten we rationaliteit aan ambitie koppelen. Uiteraard zijn er zaken die elke gemeente nodig heeft, maar wat ons betreft moet niet elke gemeente alles willen hebben of aanbieden. We focussen onze investeringen gericht en in functie van een duidelijk toekomstbeeld.

Alsmaar meer zien we gemeenten die de financiële trukendoos openen als het op investeringen aankomt. Via allerlei mechanismen worden projecten buiten de investeringsbegroting gehouden en aan de publieke controle onttrokken. Zulke praktijken wijzen we als N-VA af. Wat ons betreft heeft de burger alle recht om het volledige financiële plaatje van de investeringsprojecten te kennen en moet dat ook op een transparante manier worden opgenomen in de budgetten.

In een land waar de belastingdruk nog steeds bij de hoogste ter wereld behoort, is het essentieel om de belastingen te verlagen. De burgers moeten opnieuw het gevoel hebben dat ze een eerlijke bijdrage leveren aan de dienstverlening en de infrastructuur die ze ervoor in de plaats krijgen. In dat opzicht moeten de lokale besturen —net als alle andere overheidsniveaus— hun steentje bijdragen aan een verbetering van het fiscaal rechtvaardigheidsgevoel, zoals ze dat al voor een stuk gedaan hebben met hun bijdrage aan de vorige taxshift.

Nog al te vaak heerst er rond subsidies een sfeer van schimmigheid, waarbij het onduidelijk is wie hoeveel subsidies krijgt, waarom de ene meer en de andere minder of geen subsidies krijgt en wat er nu juist met die subsidies gebeurt. De N-VA staat daarentegen voor een transparant subsidiebeleid waarbij objectieve criteria primeren en er niet aan vriendjespolitiek wordt gedaan.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Via gemeentelijke informatiekanalen de inwoners op de hoogte houden van de financiële situatie in de gemeente.
  • ‘Zero-based’ te werk gaan en elke uitgave opnieuw verantwoorden.
  • Strikte budgetopvolging.
  • Structurele werkingskosten van de gemeente tot het noodzakelijke minimum herleiden.
  • Eigen aanvullende lokale normen hanteren bovenop de decretaal verplichte normen.
  • Ons gemeenteprofiel strikt afbakenen: wat we willen en kunnen zijn bepaalt wat we nodig hebben en wat net niet.
  • Mogelijke toekomstscenario’s vastleggen in een gedragen kerkenbeleidsplan.
  • Consequent onderhouden van het gemeentelijk patrimonium in functie van duurzame infrastructuur, ook voor de volgende generatie.
  • Focussen op zaken die een echte lokale meerwaarde voor de burgers creëren.
  • Geen verhogingen van niet-sturende belastingen maar ernaar streven om die zoveel mogelijk te verlagen.
  • De administratie optimaliseren.
  • Opstellen van een burgerbegroting.
  • Subsidies die enkel op basis van een objectief reglement gegeven worden, zo krijgt iedereen dezelfde behandeling.
  • Wij pleiten bij de Vlaamse regering voor een sociale correctie voor plattelandsgemeenten omdat die op basis van lagere inkomens en lagere kadastrale inkomens minder belastingsontvangsten hebben.

Leefmilieu

Voorkomen is beter dan genezen:

De uitstoot van CO2 verminderen, afval vermijden en op ons energieverbruik besparen, vallen goedkoper en efficiënter uit dan wanneer we de problemen achteraf moeten oplossen. Daarom moeten we de milieu- en klimaatproblemen aanpakken waar de effecten het grootst zijn, met name aan de bron.

Vanuit het principe dat de vervuiler betaalt, stimuleren we de Vlamingen om duurzaam om te springen met water en met andere grondstoffen. Het verschuiven van de belastingen van arbeid naar verbruik en vervuiling draagt daaraan bij.

In de stads- of dorpskern voorzien we voldoende aangepaste bomen en groen. Een planmatige aanpak en expertise zijn nodig om de bomen goed te beheren nadat ze geplant zijn. Een bomenbeheersplan zorgt voor de juiste keuze van het soort boom, een goede voorbereiding van de groeiplaats, de opvolging van snoeiwerk en een betere bescherming tegen beschadiging. ‘De juiste boomsoort op de juiste plaats’.

Verstandig verdichten laat ruimte binnen de kernen voor een groene (natuur) en blauwe (water) dooradering van de steden, waardoor de woonkwaliteit toeneemt. Natuur en groen mogen daarom niet worden beperkt tot het buitengebied, maar moeten worden doorgetrokken tot in het hart van onze steden en gemeenten.
De inbeslagname van de open ruimte door nieuwe ontwikkelingen moeten we een halt toeroepen. Ook lokaal maken we daarom werk van de verhardingsstop. Dat betekent niet dat we moeten ‘stoppen met bouwen’, maar wel dat we voortaan anders en slimmer moeten bouwen.

Het vrijwaren van de niet-bebouwde ruimte is hiermee onlosmakelijk verbonden. De bestaande open ruimte moet niet alleen worden behouden maar ook uitgebreid en versterkt tot een natuurlijk en samenhangend functionerend geheel. Een concreet voorbeeld hiervan is ‘Wonin in het park’, waar we graag een alternatief voor zien om een volwaardig stadspark te creeëren.

Door een goede opvang en infiltratie van het regenwater door wadi’s of door bufferbekkens, wordt het rioleringsstelsel ontzien. Daarnaast zetten we maximaal in op hergebruik van regenwater en op waterbesparing in de eigen gebouwen en het openbaar domein. We benutten de beperkte budgetten maximaal.

De N-VA hecht veel belang aan een meer innovatieve en milieuvriendelijkere Vlaamse landbouw. Door de introductie van slimmere verdienmodellen en duurzame technieken verbetert de leefbaarheid van landbouwbedrijven, zowel op economisch, ecologisch als op sociaal vlak. In ons sterk versnipperd Vlaanderen is een deel van de landbouwgronden sterk verweven met het woongebied. Die nabijheid bij de mensen biedt kansen voor extra natuur- en landschapsbeleving en voor nieuwe vormen van landbouw, die vertrekken vanuit een meer ecologische en recreatieve invulling.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Toepassen van het principe ‘eerst voorkomen, dan hergebruiken, recycleren en tenslotte verwijderen’. Initiatieven met betrekking tot thuis composteren en selectief aankopen ondersteunen.
  • Zorgen voor voldoende groen in de stadskern in plaats van deze vol te bouwen. Zo zijn wij voorstander van een alternatief voor ‘Wonen in het park’ en zien wij liever een volwaardig stadspark tot stand komen.
  • Stimuleren van privégroen.
  • Sluikstorten preventief en repressief nog kordater aanpakken.
  • Verenigingen, scholen en vrijwilligers betrekken bij de opruim van zwerfvuil en onderhoud van groen.
  • Opstellen van een milieucharter voor grote evenementen.
  • Subsidies voor meer biodiversiteit: maak van je tuin een natuurgebied!

Dierenwelzijn

In onze maatschappij groeit de bezorgdheid over onze omgang met dieren, en terecht! Dierenwelzijn is een verantwoordelijkheid die alle burgers samen moeten dragen.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Informatie- en sensibiliseringscampagnes rond dierenwelzijn;
  • Een onderzoek naar een mogelijke locatie voor een nieuwe hondenlosloopweide;
  • Een permanente sterilisatieactie voor zwerfkatten;
  • Een schepen verantwoordelijk voor dierenwelzijn;
  • Een streng optreden tegen dierenmishandeling;
  • Een online meldpunt voor verloren dieren;
  • Een onderzoek naar een dierenbegraafplaats.

Mobiliteit

Verkeersveiligheid moet onze topprioriteit zijn op het vlak van mobiliteit. We moeten investeren in een veilige infrastructuur: meer en betere fietspaden, aangepaste schoolomgevingen en een weginrichting die aangepast is aan het verkeer – door een toekenning van de juiste wegcategorie. De lokale politiezones moeten een rechtvaardig deel uit het Verkeersveiligheidsfonds krijgen voor een gepaste handhaving. Een vlotte bereikbaarheid is belangrijk voor de gemeentekern, maar in schoolomgevingen, pleinen, ... moet de auto plaats ruimen voor de zwakke weggebruiker en moet de snelheid worden verminderd.

Meer dan de helft van de verplaatsingen die we met z’n allen maken, zijn korter dan 5 kilometer. Toch nemen we ook voor die kleine verplaatsingen meestal de wagen. Als N-VA zijn we een grote voorstander van de uitbouw van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft daarom extra middelen ingezet om werk te maken van de versnelde uitbouw van fietspaden langs gewestwegen.

Het is de bedoeling om te evolueren naar een verkeerssysteem dat zoveel mogelijk slachtoffervrij is. Er wordt dan ook heel wat ondernomen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen en het aantal verkeersongevallen te doen dalen. Onze ambitie is absoluut duidelijk: nul verkeersdoden tegen 2050, gebaseerd op de ‘vision zero’.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Maximaal toepassen van het STOP-principe: eerst Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas de Privéwagen.
  • Uitstippelen van veilige voetgangers- en fietsroutes voor de schoolgaande jeugd en een permanente aandacht voor verkeersveilige schoolomgevingen met autoluwe schoolstraten.
  • Op basis van ongevallen zwakke punten inventariseren en oplossingen aanreiken.
  • Evalueren van de doorstroom en de afwikkeling van zwaar verkeer.
  • Inzetten op toegankelijkheid van de volledige vervoersketen voor minder mobiele mensen.
  • Verder opvolgen van de spoorontsluiting vanuit Hamont.
  • De mogelijkheden voor een omleidingsweg voor het doorgaand verkeer tussen Neerpelt en Budel onderzoeken.

Onderwijs

Onze scholen zijn een bepalende factor voor de leefbaarheid van onze dorpen. Ze vormen het cement van het sociale leven in een dorp. De N-VA kiest dan ook resoluut voor kleinschalige dorpsscholen. We moeten ervoor zorgen dat elk kind dicht bij huis basisonderwijs kan volgen. Het basisonderwijs moet immers op de eigen lokale gemeenschap inspelen. Iedereen van om het even welke filosofische strekking moet er terecht kunnen.

Als N-VA nemen we het voortouw in een vernieuwende ‘ruime school’ visie en vertalen we dit naar een concrete aanpak op het terrein. In de eerste plaats zetten we actief in op het multifunctioneel gebruik van schoolinfrastructuur. Voor de N-VA versterkt de ruime school het kloppend hart van de lokale gemeenschap en versterkt ze de sociale cohesie.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Uitbreiden van de kinderopvang, ook tijdens de schoolvakanties
  • (Muzikale) vorming via de Kunstacademie Noord-Limburg blijven ondersteunen.
  • Schoolinfrastructuur optimaal benutten, ook na de schooluren.
  • Werken aan een verkeersveilige schoolomgeving.
  • Stimuleren van volwassenenopleiding.

Ruimtelijke ordening

Vlaanderen is een lappendeken op het vlak van ruimtelijke ordening. Lintbebouwing en verharding van de oppervlakte blijven toenemen, ook op plaatsen die ver van voorzieningen liggen of die enkel met de wagen bereikbaar zijn. Klimaatverandering heeft ook een impact op ons ruimtegebruik. Het is dus belangrijk om voldoende groene ademruimte te behouden in de bebouwde omgeving. Door een halt toe te roepen aan de verharding en meer plaats te voorzien voor groen en water in onze steden en dorpen, moeten we in de toekomst beter gewapend zijn tegen de gevolgen van extreme weersomstandigheden.

Verdichting impliceert absoluut niet dat alles bebouwd en verhard moet worden. We kunnen het ruimtelijk rendement op verschillende manieren verhogen, met respect voor de bestaande woningen. Verdichting is ook meer dan het bouwen van hoge appartementsgebouwen. Verdichting moet altijd maatwerk zijn, op maat van de gemeenten en de bebouwde omgeving.

In plaats van elk stukje open ruimte verder vol te bouwen, willen we maximaal inzetten op het slim en kwalitatief herontwikkelen van de bestaande bebouwde ruimte, op zuinig ruimtegebruik en op verdichting. Voor bouwzones die de open ruimte bedreigen, zoeken we alternatieven die beter aansluiten bij de kernen of voeren we op lange termijn een uitdoofbeleid.

Leefmilieu, mobiliteit en de economische leefbaarheid van een gemeente moeten deel uitmaken van de ruimtelijke langetermijnvisie van onze gemeente. Ook elk groter project wordt integraal beoordeeld op het vlak van multimodale bereikbaarheid, kwalitatieve groenruimte, toegankelijkheid voor traag verkeer, economische leefbaarheid van de buurt, sociale dienstverlening en de verweving van functies: we kiezen voor een optimaal en zuinig ruimtegebruik.

Omdat democratie en inspraak basisrechten zijn van elke burger moeten we meer investeren in overleg: overleg met de buurt en de bewoners, overleg met het middenveld (natuur, landbouw, bedrijfsleven...). Inspraak en participatie bij de start van de besluitvorming moeten leiden tot de juiste keuzes en creëren een groter draagvlak.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Behoud van open ruimten.
  • Vernieuwing en herwaardering van de dorpskernen verder uitbouwen.
  • Activeringsbeleid voor leegstaande gebouwen en onbebouwde percelen om de druk op de open ruimte te verminderen.

Sociaal beleid

We laten niemand aan zijn lot over en voeren een geïntegreerd sociaal beleid. Concreet betekent dit dat we binnen alle beleidsdomeinen rekening houden met de impact op gezinnen, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede en andere kwetsbare groepen. Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit, maar kiezen we voor inclusie. We zorgen ervoor dat wie wil, actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Op die manier maken we van onze gemeente een warme gemeenschap.

Kwaliteitsvolle kinderopvang is voor vele ouders onmisbaar om werk en gezin te kunnen combineren. We zetten dan ook in op voldoende, toegankelijke en betaalbare kinderopvang. Omdat niet iedereen werkt van negen tot vijf, moet kinderopvang flexibel zijn.
 Ook de ondersteuning van ouders bij de opvoeding van hun jonge kinderen, maar ook pubers, is een noodzaak.

Onze maatschappij evolueert: het aantal eenoudergezinnen stijgt, er zijn meer nieuw samengestelde gezinnen in allerlei vormen en ouders met een gelijk geslacht maar ook het rollenpatroon binnen het traditionele gezin verandert. De N-VA heeft aandacht voor deze verschillende gezinsvormen.

In de gemeente is er veel kennis aanwezig bij de diverse lokale verenigingen, diensten, zorgverstrekkers en organisaties. We willen deze expertise benutten en een gezondheidsbeleid op maat van onze gemeente uitwerken. Best wordt er samengewerkt via de ‘LOGO’ (Locoregionaal gezondheidsoverleg en -organisatie) van de regio. Dit is een regionaal samenwerkingsnetwerk tussen gemeenten, OCMW’s, scholen, ziekenfondsen, huisartsenkringen, ziekenhuizen, ... dat instaat voor de aansturing en realisering van de verschillende gezondheidsdoelstellingen.

Gezonde inwoners maken een gezonde gemeente. We stellen vast dat inwoners vaak een gezonde levensstijl willen aannemen, maar niet goed weten hoe hieraan te beginnen. Via lokale initiatieven die zowel informeren als begeleiden – al dan niet in groep – geven we inwoners een duwtje in de rug.

Personen met een beperking vragen niet om een ‘apart’ beleid. De N-VA kiest daarom voor een inclusief beleid, waarbij aandacht voor de specifieke noden van burgers met een handicap een evidentie is binnen elk beleidsdomein. Concreet wil dit zeggen dat er in elk onderdeel van het gemeentelijk beleid aandacht is voor personen met een handicap.

De N-VA past resoluut voor het negatieve beeld van ouderen als louter zorgbehoevenden. We vertrekken vanuit de mogelijkheden van ouderen en niet van wat ze niet meer kunnen. Ouderen willen een actieve rol spelen in onze maatschappij. Niet voor niets zetten senioren zich vaak in als vrijwilliger en/of nemen ze deel aan sociale of culturele activiteiten in onze gemeenten. De N-VA zet dan ook in op actief ouder worden.

De N-VA wil rekening houden met ouderen in alle thema’s die door een lokaal bestuur behartigd worden, gaande van huisvesting, gezondheid, arbeid, inkomen, openbaar vervoer, verkeer, milieu, ruimtelijke ordening tot cultuur en ontspanning. Hierbij is het dan ook van belang dat ouderen kunnen participeren aan dit beleid. Daarnaast moet de beschikbare en relevante informatie voor ouderen hen ook gemakkelijk bereiken.

We vinden het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt in onze gemeenten en willen mensen aanmoedigen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen, met de nodige zorg. Er kan echter een moment komen dat thuis wonen niet meer lukt en de oudere verhuist naar een assistentiewoning of woonzorgcentrum (bij voorkeur in de buurt). Voor de N-VA moeten deze woonzorgcentra betaalbaar en toegankelijk zijn, maar ook een plek waar ouderen zich thuis voelen.

Een job biedt nog steeds de beste garantie tegen armoede en vormt een structurele uitweg uit armoede. Voor de N-VA is dit een rechten- én plichtenverhaal. Wie aanspraak maakt op bepaalde rechten zoals een uitkering en begeleiding, moet immers ook beseffen dat hier plichten tegenover staan, zoals het positief gevolg geven aan een passende jobaanbieding of het werken aan arbeidsattitudes via gemeenschapsdienst.

In de eerste plaats focussen we op preventie van armoede en het vroegtijdig detecteren zodat problemen niet groter worden. Daarnaast ondersteunen we via materiële hulp. Personen die aanspraak willen doen op bijkomende steun, stellen we bijkomende voorwaarden. Dit is nodig om misbruik te vermijden en te zorgen dat de middelen werkelijk terecht komen bij zij die ze écht nodig hebben.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Blijven ondersteunen en uitbreiden van de buitenschoolse opvang.
  • Organisatie van een lokaal loket kinderopvang waar ouders gemakkelijk de beschikbare plaatsen in onze gemeente kunnen raadplegen.
  • Een gezinsbeleid met aandacht voor de veranderende gezinsrealiteit.
  • In het kader van een preventief gezondheidsbeleid, ondersteunen we de bestaande initiatieven zoals de mammobiel, bloeddonatie, darmkankerscreening…
  • Gezonde voeding promoten in de kinderopvang, scholen, woonzorgcentra en het OCMW.
  • Financiële slagkracht voor de uitbreiding van de mantelzorgtoelage.
  • Senioren informeren over de mogelijkheden van vrijwilligerswerk in de gemeente.
  • Een meldingspunt voor vereenzaming en sociaal isolement.
  • Alternatieve informatiekanalen voorzien via dewelke ouderen snelle en relevante informatie kunnen krijgen.
  • Een zorgaanbod dat inwoners de kans geeft om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.
  • Uitwerken van een lokaal actieplan om sociale (uitkerings-)fraude aan te pakken.

Veiligheid

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is één van de belangrijkste kerntaken van de overheid. Het veiligheidsbeleid werd in dit land jarenlang verwaarloosd en daarvoor hebben we helaas een zware prijs moeten betalen. Dankzij minister van Binnenlandse Zaken Jambon hebben we op alle niveaus —dus ook op lokaal niveau— de omslag gemaakt naar een echte veiligheidscultuur, een geïntegreerde aanpak van de veiligheidsproblematiek en dat ondanks de moeilijke maatschappelijke context.

Voor de N-VA is veiligheid geen zaak van politie en justitie alleen; het gaat om een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid. Burgers zijn voor de gemeente een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander.

Ook de gemeente en de lokale politie moeten zelf actief inzetten op de preventie van criminaliteit en overlast. De N-VA gelooft in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid via GAS om het gevoel van straffeloosheid en het gevoel van onveiligheid bij de burger aan te pakken.

De visie van de N-VA op drugs is duidelijk: drugsgebruik wordt niet getolereerd. We moeten streven naar een drugsvrije samenleving en voorkomen is beter dan genezen. Een gedoogbeleid staat haaks op ontrading en verhindert een daadkrachtige aanpak. In veel gevallen leidt drugsgebruik bovendien tot overlast, geweld of crimineel gedrag.

Baanbrekend is het project ‘iPolice’ of ‘intelligent policing’ dat minister van Binnenlandse Zaken Jambon heeft opgestart. Politionele informatie zal voortaan ‘in the cloud’ worden opgeslagen, waardoor politieagenten die informatie niet enkel op hun bureau kunnen raadplegen, maar ook in real time op het veld – op een tablet. iPolice zal ook de informatie-uitwisseling en doorstroming met andere politiediensten of –korpsen vergemakkelijken. Er worden ook alarmen ingebouwd, waardoor politieambtenaren verwittigd worden wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is over een eerdere zoekopdracht.

Georganiseerde criminaliteit, zoals drugsproductie en -handel of het witwassen van crimineel geld via legale activiteiten is vaak sterk verankerd op het lokale niveau. Het is bovendien geen geheim dat bepaalde sectoren zoals de horeca of de vastgoedsector gevoeliger zijn voor criminele activiteiten dan andere. Vooral in de grensregio’s (zoals Hamont-Achel er een is) merkt men een stijgende toename van hennepplantages en  drugslaboratoria.

De N-VA beschouwt drugsgebruikers niet als slachtoffer, maar wel als patiënt: iemand die op weg moet worden geholpen naar een drugsvrij bestaan. Ze hebben het recht om geholpen te worden, maar ook de plicht om aan hun behandeling mee te werken.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Zowel preventieve als repressieve maatregels treffen.
  • De burger aansporen om zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen, de zogenaamde ‘sociale controle’.
  •  Toezien op een degelijke openbare verlichting en het onderhoud ervan.
  • De verkeersveiligheid op omleidingswegen bij werken nog scherper bijstellen.
  • Uitschrijven van GAS-boetes voor de kleine criminaliteit en overlast om zo de leefbaarheid te verbeteren.
  • Volop inzetten op preventie: aanstelling van een drugspreventiemedewerker die educatieve en/of sensibiliseringsacties kan opzetten. Deze kan ook de uitbaters van horecazaken stimuleren om informatie ter beschikking te stellen over veilig en gezond uitgaan.
  • Bevragingen van de bevolking om nog beter te weten waar de pijnpunten liggen zodat die efficiënt en correct behandeld kunnen worden. Cijfers zijn één ding, maar de ervaringen van de inwoners zijn minstens even belangrijk.
  • Investeren in bewakingscamera’s op risicovolle plaatsen die gekend zijn omwille van hun (drugs)problematiek.
  • Stedenbouwkundige overtredingen en eveneens vermiste personen opsporen met behulp van drones.
  • Ontwikkelen van een cultuur van bestuurlijke handhaving.

Jeugd en sport

De gemeente Hamont-Achel wil het bestaande jeugdwerk en het huidige jeugdbeleid ondersteunen en daar waar nodig mee helpen opbouwen. Dit geldt ook voor nieuwe jeugdwerkinitiatieven, op voorwaarde dat ze gedragen worden door een sterke groep vrijwilligers. Het jeugdbeleid in onze gemeente wordt op deskundige wijze gecoördineerd door de jeugddienst. Het aanbod aan jeugdverenigingen is groot. Maar ook de jeugdwerkingen van sportclubs en muziekmaatschappijen mogen niet uit het oog worden verloren.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Voorzien van voldoende financiële middelen ter ondersteuning van jeugdwerkingsinitiatieven.
  • Jeugdverenigingen kunnen gratis gebruik maken van de sportinfrastructuren.
  • Verenigingen worden blijvend ondersteund en gestimuleerd om jeugdkampen te organiseren.
  • Jongeren via kleinschalige evenementen kennis laten maken met cultuur: schoolvoorstellingen en een verdere culturele invulling van het schoolprogramma.
  • Blijven ondersteunen van speelstraten.
  • Administratieve lasten voor jeugddienst en jeugdwerkers wegwerken zodat ze zich kunnen toespitsen op hun werkveld.
  • Een volwaardige speeltuin voor heel Hamont-Achel zodat men niet meer moet uitwijken naar andere gemeenten.

Sport is erg belangrijk als sociaal bindweefsel. Maar daarvoor is het natuurlijk belangrijk dat iedereen kan participeren. De interacties binnen een sportclub bevorderen de sociale integratie in de lokale gemeenschap. Dat kan door zelf mee te sporten, maar ook door je als vrijwilliger te engageren binnen een sportclub.
De N-VA wil daarom een aangenaam sportklimaat creëren waarbinnen sport zijn sociale, gezondheids- en gemeenschapsbevorderende rol kan spelen.

De gemeente is niet de enige verantwoordelijke voor het lokale sportaanbod. Er zijn talloze sportclubs die veel meer betekenen voor het sportweefsel in de gemeente dan het gemeentebestuur. Het is daarom belangrijk hun kennis en expertise te valoriseren en hen bij het beleid en de uitvoering ervan te betrekken. We streven zo naar een breed gedragen en kwalitatief sportbeleid en -aanbod.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Het onderhouden en uitbreiden van de bestaande sportinfrastructuur.
  • Aanleg van een nieuwe sporthal of sportcomplex (indien mogelijk centraal gelegen tussen Hamont en Achel) ter vervanging van de verouderde sporthal de Koekoek in Achel.
  • Uitbreiding en verbetering van de fiets-, ruiter-, wandel- en joggingspaden.
  • Organisatie van een sportbeurs voor jongeren.
  • Samenwerking met buurtgemeenten voor sporten die niet in elke gemeente infrastructuur behoeven.
  • ‘Sport voor allen’-boodschap versterken met een doordachte sportpromotiestrategie.
  • Blijvende ondersteuning van sportclubs via de bestaande subsidiereglementen.

Cultuur en toerisme

Hamont-Achel heeft een zéér rijk cultureel leven. Cultuur is een breed begrip. Erfgoed, monumenten, landschappen, onze gemeentelijke openbare bibliotheek,...
Allemaal ‘cultuur’.

Cultuur brengt mensen samen en draagt bij tot hun verbondenheid. Cultuur wordt best niet opgelegd vanuit een hoge ivoren toren, maar is toegespitst op waar de mensen echt van houden en interesse in tonen.
Cultuur vormt mee onze identiteit. Daarom is participatie van de mensen zeer belangrijk: we brengen de mensen niet alleen naar cultuur, we brengen ook cultuur naar de mensen.

Een gemeente kan en hoeft niet alles zelf aan te bieden. Het lokale cultuurbeleid moet oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt. We bundelen de krachten met omliggende gemeenten om een hoogstaander en vollediger aanbod te voorzien. Zo krijgen we een divers aanbod van podium-, literaire, beeldende kunsten en vorming.

In de gemeente loopt er heel wat cultureel talent rond. Het is de kunst om een omgeving te creëren waarin de lokale kunstenaars en culturele verenigingen hun talenten zelf het best kunnen laten zien.

De N-VA benadrukt het belang van de Vlaamse amateurkunsten en volkstradities: onze fanfares, harmonieën, koren, dansgroepen, amateurtoneel, ... staan al vele decennia in het hart van de cultuurbeleving van vele burgers. Voor hen voorziet de gemeente in een specifieke ondersteuning.

Het verenigingsleven speelt een belangrijke rol in het versterken van het sociale weefsel. Het individu ontleent er een belangrijk deel van zijn identiteit aan. Een bewoner wordt burger door zich in te zetten voor de gemeenschap. De N-VA wil het verenigingsleven dan ook alle kansen geven om zich maximaal te ontwikkelen.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Blijven investeren in de werking van de bibliotheek als belangrijke ontmoetingsplaats.
  • Stimuleren van experimentele, vernieuwende en drempelverlagende initiatieven voor specifieke doelgroepen.
  • Kerkhoven met zorg en respect onderhouden
  • De herbestemming van het Klooster in Hamont richten op de noden van de verenigingen in Hamont-Achel.
  • Toepassen van het ‘dicht-bij-huis’-principe: een sterk lokaal cultuurbeleid verder uitbouwen.
  • Gelegenheden voorzien voor de lokale kunstenaars en kunstinitiatieven om hun werk te delen met de lokale gemeenschap.
  • Stimuleren van wijk-, buurt- en straatfeesten.
  • Blijvend respecteren van de vrijwilligers voor hun inzet.
  • Herwaarderen van de kermissen
  • Inzetten op ons onroerend erfgoed

Hamont-Achel is een plattelandsgemeente met een unieke ligging en vele troeven. Ze bepalen voor een groot stuk de uitstraling van de gemeente, maar zijn ook van belang voor de plaatselijke horeca en handelaars.
Daar moeten we als gemeente op toeristisch vlak ten volle op inspelen. De leefbaarheid binnen de verschillende dorpen mag hierbij niet uit het oog worden verloren.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Ondersteuning van nieuwe vormen van verblijfstoerisme.
  • Dagelijks beheer van fiets- en wandelpaden.
  • Ondersteunen van winkels waar streekproducten worden verkocht.
  • Opmaken van een brochure met een overzicht van alle streek- en hoeveproducten uit de bredere regio.
  • Herwaarderen van de wekelijkse markt en de organisatie van een occasionele jaarmarkt, boerenmarkt, markt met streekproducten…
  • Voorzien van degelijke mobilhomeparkings in de gemeente waar nodig.

Wonen

De gemeente Hamont-Achel bestaat uit dorpen die elk hun eigen karakter, hun eigen troeven en hun eigen noden hebben.
Vanuit dit oogpunt gaat de N-VA resoluut voor de versterking van elk van deze dorpen binnen de ruimere context van de gemeente. Ook de leefbaarheid binnen deze dorpen speelt hierin een grote rol.

Ieder van ons heeft recht op menswaardig wonen. Daarom moeten we aan iedereen een betaalbare woning – die ook kwalitatief in orde is en in een behoorlijke woonomgeving ligt – kunnen garanderen. De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt. We zetten in op nieuwe en diverse woonvormen die betaalbaar zijn voor jonge gezinnen en ouderen. Hiervoor stimuleren we een optimale benutting van de bestaande ruimte.

We evalueren het bestaande aanbod aan beschikbare sociale woningen in de gemeente en stellen samen met de sociale huisvestingsmaatschappijen een renovatieplanning op, zodat de sociale woningen ook op lange termijn van goede kwaliteit blijven.
Sociale huisvesting moet met voorrang worden toegewezen aan de meest behoeftigen en we geven voorrang aan sociale huurders die al een binding met de gemeente hebben: wie er woont of werkt of van wie de kinderen in de gemeente schoollopen. Lokale binding zorgt voor een snellere en betere integratie en versterkt het maatschappelijk weefsel.

We ondersteunen aangepaste of aanpasbare en flexibele woningen, zodat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen, ook in een sociale woning.
 Samen met de sociale huisvestingsmaatschappij zetten we in op aangepaste en toegankelijke sociale woningen. In de openbare ruimte zetten we dan weer volop in op toegankelijkheid, laagdrempeligheid, sociale integratie en nabijheid van de dienstverlening.

Hoe de N-VA dat wil doen:

• Wonen is één ding, woonomgeving iets anders: het creëren van een stadspark in Hamont (De Wal) in plaats van de stadskern volledig vol bouwen.
  • Renovatie nog aantrekkelijker maken door middel van premies.
  • Herbestemming van bestaande gebouwen.
  • Bouwen met aandacht voor aangepaste infrastructuur.
  • Initiatieven (voordelen voor personen die een band met de gemeente kunnen aantonen) in de richting van betaalbaar wonen voor inwoners van grensgemeenten op niveau van hogere overheden stimuleren en ondersteunen.
  • Maximaal overleg tussen gemeente en sociale huisvestingsmaatschappijen.